mozgasfejlesztes_es_mozgaskeszseg.jpg

A mozgásfejlesztés, mozgáskészség során három szakaszt különíthetünk el: 1. generalizációs szakasz, koncentrációs szakasz, stabilizációs szakasz. a mozgásfejlsztés nem csak a mozgásban, hanem a személyiség fejlődésében is segít.

Fiziológiai mechanizmus

  1. GENERALIZÁCIÓS SZAKASZ
    A mozgásra vonatkozó ismeretek felfogása megértésétől  az első sikeres végrehajtásig tart

= TÁJÉKOZOTTSÁGI SZINT
Az ingerület szétterül az agykérgen, a serkentés általános = generalizált

jellemzői:
fölösleges izmok működése
sok fölösleges mozgás
görcsös, merev mozgás
feladat: A helyes mozgásképzet kialakítása

  1. KONCENTRÁCIÓS SZAKASZ
    Első sikeres végrehajtástól  jártasság kialakulásáig tart.

Az idegek serkentése és gátlásának egyensúlya kialakul.
A serkentettség koncentrálódik az agyban is.
A részcselekvések között kapcsolat alakul ki. = EZ A DINAMIKUS SZTEREOTIPIA = FELTÉTELES REFLEX KAPCSOLAT

  1. STABILIZÁCIÓS SZAKASZ

A dinamikus sztereotípiák megszilárdulnak.
A mozgás végrehajtása AUTÓMATIZÁLÓDIK

-> kialakul a MOZGÁSKÉSZSÉG

Már nem kell figyelni a mozgásra ->
felszabadul a tudat az ellenőrzés alól. -> másra is figyelhet

MŰKÖDŐKÉPES -> ALKALMAZHATÓ -> ISMERETTUDÁS

A mozgás a személyiség alakulásában alapvető szerepet tölt be:

A megismerő folyamatokban elsőrendű szerepet játszik az érzékszervek információ felvevő és feldolgozó képessége, mely a tapasztalatok révén változik (perceptuális tanulás).

Segíti a mozgással kapcsolatos valamennyi érzékleti minőség összerendeződését, az interszenzoros integritást, az érzékletek közötti asszociatív kapcsolatok létrejöttét. A látott, tapintott, lemozgott érzékletek egymásba átfordíthatók.

( A látott alma és a bekötött szemmel körbe tapogatott alma azonos. )

A mozgásos gyakorlatok közben szerzett vizuális, akusztikus, kinesztetikus, taktilis ingerek fejlesztik az érzékelést (percepciót).

Érzékszerveink szolgáltatják a megismerő folyamatok alapját. Erre épülhet rá a figyelem, az emlékezet, a képzelet és a legmagasabb megismerő tevékenységünk a gondolkodás rendszere.

A játék a gyerek számára:

A játék az óvodáskorú gyermek legalapvetőbb tevékenysége, játék igény kielégítése.
A játékot mindig elfogadja.  
Nagy ismétlés számra hajlandó, ezért fejlődik a szervezete, vagyis az egészsége.
A játékon keresztül tapasztal.
Fejlődnek a tanulási képességei.
A fejlesztő hatások minden téren jobban fejlődnek.
A játék semmi mással nem helyettesíthető.
Személyiségfejlesztést is megoldok vele:
A gátlásai felszabadulnak, nem gátolják a fejlődést.
Kitartás  
Sokoldalúság  
Kudarctűrés  
Kezdeményező képesség  
Probléma megoldó képesség

forrás: Testnevelés módszertan előadások

Címkék: gyermek mozgásfejlesztés

A bejegyzés trackback címe:

https://elet-egeszseg.blog.hu/api/trackback/id/tr777732394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása